Als individuele sporter maar ook als club, sponsor of sportorganisatie wil je maar al te graag op de voorpagina van alle kranten, in de nieuwsuitzendingen, talkshows en uiteraard op de sociale media. Tenminste, wanneer het gaat over het goede spel, winst, medailles of een zeer geslaagd evenement.
Maar het kan ook anders. Je niet weten te kwalificeren voor dat grote toernooi, dik verliezen, slecht spelen, een persoonlijke blunder, ongelukken en valpartijen. Het zijn allemaal vervelende zaken, die mogelijk ook grote (financiële) consequenties hebben. Ook daarmee haal je de voorpagina wel. Iedereen heeft daar dan een mening over maar na een paar dagen is de aandacht meestal wel voorbij.
Het kan nog erger. Wanneer de veiligheid van sporters of bezoekers in het gedrang is. Of als er meerdere tegenvallers tegelijk of kort achter elkaar naar buiten komen. Dat trekt nog meer aandacht en dan ontstaat, in ieder geval in de media, het beeld dat de leiding van de organisatie heeft gefaald. Denk bijvoorbeeld aan wat recent over Ajax in de kranten stond.
Wij van Risk en Sport oordelen niet. Wij kennen immers niet alle feiten en volgen alleen het nieuws. Wij verbazen ons uiteraard wel. De mens is nu eenmaal het grootste risico voor de meeste organisaties. Fouten maken is menselijk en dat gebeurt soms. Dat wil je voorkomen en de eventuele schade beperken.
Dat is een goede reden voor een gedegen risicomanagement in de organisatie. Die loopt van een risico-inventarisatie, het bepalen van welke risico’s de organisatie zelf wil, kan of moet dragen, welke beheersmaatregelen daarbij horen tot en met de voorbereiding op de incidenten, als er toch nog iets mis gaat. Niet alles kan worden uitgesloten. Het blijft natuurlijk mensenwerk. Als bestuurder, directie, manager wil je wel ‘in control’ zijn. Sporters, fans en andere belanghebbenden mogen dat ook van je verwachten.
Aan het denken gezet? Dan is een goed gesprek met Risk en Sport een mooie eerste stap.